طرح توجیهی بتن آماده برای صنایع معادن

پنجشنبه 12 فروردين 1400
10:05
کاردوک

امروزه در صنعت ساختمان و سازه های بتنی برای تسریع در انجام کار و فرایند بتن ریزی از بتن آماده شده تولید شده در واحدهای صنعتی استفاده می‌گردد. چرا که بزرگ شدن مقیاس سازه در فضای های محدود کارگاهی، بسیاری از پیمانکاران و سازندگان ابنیه را به استفاده از بتن آماده متمایل کرده است که هم کیفیت قابل انتظار و استاندارد آزمایشگاه بتن را دارد و هم صرفه جویی زمان و کاربرد سریع را فراهم می آورد. در ادامه خلاصه طرح توجیهی تولید بتن آماده را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه تولید در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.



معرفی بتن آماده و ویژگی های محصول

بتن آماده از مخلوط و میکس دوغاب سیمان به عنوان ماده اولیه چسبنده با سنگدانه پرکننده ساخته می‌شود که در فرایند فرآوری مواد اولیه بتن بعنوان محصولی در هم شده تولید می‌شود.

بتن آماده در یک واحد صنعتی با استفاده از تجهیزات خاص نگهداری مواد اولیه و میکس سیمان با دیگر مصالح تولید شده و سپس توسط کامیون‌ها یا تراک میکسرها به محل پروژه براساس سفارش حمل می‌شود. این تولید کنترل شده سبب دستیابی به مخلوط با کیفیت متکی بر اندازه دقیق مواد اولیه و شرایط استاندارد فراوری می‌باشد که با اطمینان می‌توان آن را در محل ساخت و ساز مصرف کرد. بتن آماده قادر است سازه را در مقابل عوامل خارجی همانند سیل، آتش، باد و تگرگ ایمن نگهدارد. بنابراین اندازه ذرات شن و ماسه مورد استفاده در تولید بتن و میزان آب، سیمان و نوع آن می‌تواند در میزان دستیابی به مقاومت و کیفیت بتن موثر باشد. این مقاومت در کاربردهای مختلف قابل محاسبه و متفاوت می‌باشد.

جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

کد آیسیک انواع بتن

ISIC نوعی طبقه بندی استاندارد برای فعاليت‌های اقتصادی توليدی است. هدف اصلی ISIC فراهم كردن مجموعه‌ای از رده‌های فعاليتي است؛ بطوری كه در آن بتوان موجوديت‌های اقتصادی را بر اساس نوع فعاليتی كه انجام می‌دهند طبقه بندی كرد. وزارت صنايع و معادن از اين طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعاليت‌های صنعتی استفاده می‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه بندی آيسیک، کد 26951311دراين سيستم طبقه بندی شامل بتن آماده مي‌باشد.

کد ISIC

نام کالا

26951311

بتون اماده

2695312301

انواع بتن و ملات آماده (از قبل مخلوط شده)

2695412302

بتن خشک

2695512303

بتن الیافی

2695512304

بتن خشک متخلخل

2695512398

بتن خشک متخلخل الیافی

2695512305

بتن خشک منبسط شونده

طرح توجیهی تولید بتن آماده | ویژگی ها و کارایی بتن

با توجه به نوع سازه میزان حساسیت‌های بخش‌های مختلف آن در برابر تحمل فشار، وزن و تنش باید به ویژگی‌های اصلی بتن که بتواند انتظارات فنی را پاسخ دهد به هنگام تولید و میکس و نگهداری و انتقال توجه کرد. بتن متناسب با کارایی و دوام مورد نیاز را تولید کرد تا بتواند ضمن راحتی در استفاده، در مقابل عواملی محیطی همانند خورندگی و بارهای وارد برآن مقاومت نماید و این ویژگی را در طول زمان نیز حفظ نماید.

ویژگی‌هایی بتن

برای دستیابی به حداکثر کارایی بتن عواملی همچون نوع، کیفیت و نسبت مصالح مصرفی، افزودنی‌های مورد استفاده، میزان آب مورد استفاده، درجه حرارت زمان اختلاط بتن باید بگونه‌ای باشد که به سادگی بتوان با تجهیزات مناسب تولید و حمل شود. پس از ریختن در قالب مورد نظر و متراکم و یکنواخت سازی با گذر زمان در ویژگی‌های آن تغییری حاصل نشود. در این کارایی میزان روانی بتن براساس استاندارهای مصوب بسیار اهمیت دارد. بگونه ای که پس از تولید و رسیدن به شرایط استاندارد اگر بتن سفت شود، جهت افزایش روندگی آن مجاز به استفاده از آب نیستیم؛ چون ویژگی‌های بتن را تغییر و کیفیت مطلوب آن از دست می‌رود. پس یکی از عواملی که در کارایی بتن نقش دارد روانی و اسلامپ آن است که متناسب با نوع استفاده به چند دسته بتن‌های آبکی، شل، خمیری و سفت تقسیم می‌شود.

انتخاب درست نوع و شکل مصالح سنگی مصرفی و نسبت اختلاط سیمان نرم باعث بالا رفتن کارایی بهتر بتن می‌شود. در بسیاری از موارد برای افزایش کارایی بتن با نسبت سیمان و آب معین از افزودنی‌های شیمی ساختمان مطابق با ضوابط استاندارد این محصولات استفاده می‌شود. شرایط حرارتی نیز در زمان اختلاط و ساخت و بتن ریزی می‌تواند باعث تغییرات در خواص مورد انتظار و مطلوب شود. لذا رعایت ضوابط فنی، استاندارد تولید، حمل و بتن ریزی سبب دستیابی به کیفیت مطلوب و دوام بتن استفاده شده می‌شود.


مقاومت بتن در برابر سایش

بتن سایشی بتونی است که بتواند در مقابل تاثیرات فرسایشی ناشی از تردد و عبور خودروها، ماشین آلات، ضربه، سر خوردن اسباب و وسایل بر روی سطح آن مقاومت نماید. در تولید این نوع بتن با قابلیت تحمل نسبت به سایش و فرسایش باید به استاندارهای نسبت و دانه بندی مصالح، روان بودن، هوازایی، فرایند اختلاط و پرداخت سطح آن توجه نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید: طرح توجیهی تولید هبلکس

عوامل موثر بر مقاومت بتن

استحکام و مقاومت نهایی بتن به نسبت آب و سیمان بکار رفته حساس است. در فرایند ساخت و فراوری بتن، نسبت آب به سیمان و مشخصات فنی بتن مورد نیاز تعیین می‌شود. مطابق دستورالعمل نوع سیمان، نوع و میزان سایز مصالح سنگی و نفوذناپذیری بتن و نسبت‌های اختلاط و شرایط، عمل آوری و وزن بتن جهت دستیابی به تعیین مقاومت مورد نیاز قید می‌گردد. ویژگی‌های بتن متناسب با محل و نوع کاربرد در برگیرنده شاخص و اطلاعات وسیع فنی و محاسباتی است که در زمان تامین مصالح، در فرایند تولید، حمل و بتن ریزی کنترل می‌شود.

طرح توجیهی تولید بتن آماده | مواد اولیه تولید بتن

مواد اولیه اصلی بتن آماده بسته به نوع بتن مورد نظر و نوع کاربرد و میزان مقاومت‌های تعیین شده متفاوت است و برای تولید آن نسبت‌های گوناگونی از مصالح و مواد اولیه برای رسیدن به شاخص‌‍های سفارش شده استفاده می‌گردد. به طور کلی مواد اولیه بتن آماده عبارتند از مصالح معدنی همانند شن و ماسه دانه بندی شده، سیمان، آب و افزودنی‌های شیمی ساختمان همانند روان ساز، هواساز براساس فرمولاسیون بتن.


طرح توجیهی تولید بتن آماده | کاربردهای بتن آماده

بتن آماده یکی از مصالح اصلی و عمده مصرفی در صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی است و در تولید مصالح و فراورده‌های بتونی همانند بلوک و تیرچه به عنوان کالای واسطه به کار می‌رود. نظر به پیشرفت صنعت ساختمان روش‌های نوین تولید بتن جایگزین روش‌های سنتی تولید بتن بدون کیفیت شده است.

بتن‌هایی که به شیوه صنعتی تولید می‌شوند به علت کنترل پذیری و نظارت سیستماتیک و برخورداری از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و امکانات آزمایشگاه کنترل کیفی ضمن سرعت تولید دارای کیفیت مطلوب‌تری هستند. از بتن در ساخت سدهای بتنی، ساخت فنداسیون و تیرهای بتونی، دیوارهای حائل، لایه‌های آب بند زیر سدها استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای مهم بتن آماده استفاده از آن در ساخت بناها و آپارتمان و برج های شهری اعم از مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی و… با رعایت نظارت و لزوم کاربربست معیارها و الزامات استاندارد می‌باشد.

بررسی كالاهای جايگزين

کالای جایگزین بتن آماده می‌تواند یک بتن دست ساز به شیوه سنتی باشد که در پروزه‌های بزرگ عملاً منسوخ شده است و دیگری در بخشی از سازه اسکلت فولادی است که به دلیل سهولت اجرا در ساختمان سازی توسط بخش خصوصی رونق دارد. اما در صورت افزایش واحدهای تولید بتن آماده تولید و امکان دسترسی ساده می‌تواند این ساختارها را نیز به سمت سازه های یکپارچه بتنی مسلح متمایل گشته و توجیه پذیری زمانی بیشتری پیدا کند.

طرح توجیهی تولید بتن آماده | تکنولوژی و فرایند تولید

فرایند تولید بتن آماده در بتن ساز مرکزی، انجام و محصول ساخته شده توسط تراک میکسر با قابلیت همزن و دوران بتن به محل استفاده منتقل می‌شود. فرایند اختلاط پس از آماده سازی و فیدرینگ مواد اولیه می‌تواند بخشی در بتن ساز و قسمتی در تراک حمل بتن صورت پذیرد. در مجموع فرآیندهای تولید و فرآوری بتن آماده در سه مرحله جداگانه شامل تولید بتن، حمل بتن و پمپاژ بتن به درون قالب یا محل نیازمند بتن ریزی در ساختمان یا پروژه عمرانی به شرح ذیل انجام می‌پذیرد.


مراحل تولید بتن آماده

در سایت کارگاه تولید بتن امکانات کنترل، دریافت، توزین و ذخیره سازی مواد اولیه تولید بتن وجود دارد. این تجهیزات و ماشین آلات متناسب با ظرفیت تولید بتن آماده انتخاب و بالانس شده است و متناسب باظرفیت تولید و خروجی تجهیزات حمل ونقل و پمپاژ بتن ظرفیت سنجی شده است.

در ابتدای فرایند براساس سفارش و برنامه‌ریزی نوع تولید سیمان و مصالح مورد نیاز تولید محصول اندازه گیری و توزین شده و به طور جداگانه با رعایت استاندارهای تولید و فرمولاسیون ساخت بتن به دستگاه بتن ساز منتقل می‌شوند. سیستم اتوماتیک به نحو مطلوب فیدرینگ مصالح و سیمان را انجام می‌دهد.

در این ساختار کنترل مصالح براساس وزن انجام می‌شود کنترل آب مورد نیاز ورود به دستگاه بتن ساز با توجه به درصد رطوبت موجود در مصالح اولیه و نسبت آن با سیمان تنظیم می‌گردد، تا الزامات روانی بتن حاصل گردد. دستگاه ساخت بتن مجهز به سیستم‌ها و تجهیزات توزین و اندازه گیری حجمی آب و افزودنی‌های بتن می‌باشد. افزودنی های بتن برای دستیابی به کیفیت مطلوب مطابق دستورالعمل کارخانه اضافه می‌شود و فشار آب ورودی به ایستگاه و بتن ساز کاملا کنترل شده است. این شرایط امکان تولید بتنی یکنواخت با کیفیت مطلوب را فراهم می‌کند.

فرایند اختلاط و سرعت دوران و میزان بارگیری مخلوط متناسب با ظرفیت دستگاه بتن ساز تا آنجا ادامه می‌یابد که یکنواختی بتن فراهم شده و بتن به کیفیت مورد نظر برسد. با توجه به برنامه‌ریزی تولید بتن و نیاز بازار یا پروژه، تعداد و ظرفیت دستگاه‌های بتن ساز انتخاب می‌شود تا امکان بهروری منابع با تولید مستمر بتن میسر باشد.

اقدامات لازم پس از آماده شدن بتن

پس از تخلیه بتن از بتن ساز باید اطمینان حاصل شود که تیغه‌های داخلی آن به بتن تولید شده قبلی آغشته نباشد و در شروع هر شیفت کاری و پارت جدید باید از تمیزی بتونیر اطمینان حاصل شود. چنانچه فرایند تولید و اختلاط بتن درست انجام شود، نمونه‌های مورد آزمایش با استانداردها و الزامات کیفیت محصول به خوبی مطابقت خواهد داشت.

بتن سازهای مرکزی به صورت دورانی با درب بازشو از بالا و یا از نوع گردشی حول محور، می‌توانند سیکل زمانی دقیق، مخلوط بتن آماده را تولید کنند. مدت اختلاط مطابق فرمولاسیون بتن از زمانی شروع می‌شود که تمامی مصالح شن، ماسه و سیمان وارد بتن ساز شده و بسته به نوع و قدرت مخلوط کن تهیه بتن یکنواخت فراهم می‌گردد. در این فرایند از مراحل ساخت بتن جهت اطمینان از حصول نتیجه مطلوب نمونه گیری و آزمایش بعمل می‌آید.


روش های حمل بتن آماده

روش‌های متفاوتی برای حمل بتن از سایت تولید کارخانه تا محل مصرف وجود دارد که متناسب با نوع پروژه و نوع مصالح و بتن و میزان نیاز و شرایط آب و هوایی و مسافت حمل هماهنگ می‌شود. شیوه حمل و فواصل زمانی انتقال باید بگونه‌ای باشد که کیفیت بتن، یکنواختی و روانی آن حفظ شود. بهترین شرایط نزدیک بودن محل پروژه به سایت کارخانه تولید بتن آماده است تا در زمان انتقال به حداقل برسد کامیون‌های دارای مخزن حمل دوار و تراک میکسر با امکان اختلاط دو مرحله در پروژه‌ها استفاده می‌شود و در مسیرهای نزدیک از ریل و ناودانی شیبدار نیز استفاده می‌گردد. تمامی این تجهیزات پس از انتقال بتن وبتن ریزی مجدد برای مرحله بعد تمیز و آماده می‌شوند.


پمپاژ بتن

پس از تولید حمل بتن لازم است جهت انتقال قرارگیری بتن در قالب آن را تحت فشار با استفاده از لوله انتقال از تراک میکسر به محل مورد استفاده پمپ کرد و در جریان قرارگیری از نزدیکترین محل پمپاژ جهت حفظ یکنواختی و زدودن هوای اضافه با توجه به میزان روانی بتون آن را همزمان با بتن ریزی ویبره نیز می‌نمایند.

طرح توجیهی تولید بتن آماده | بررسی بازار و رقبا

در کشور تعداد 178واحد بتن آماده دارای پروانه بهره برداری صنعتی با ظرفیت اسمی 20 میلیون مترمکعب و 521 واحد با تولید نزدیک به 9میلیون تن بتن آماده تولید می‌کنند با احتساب هر مترمکعب بتن معادل 2/2 الی 2/6 تن کل ظرفیت اسمی تولید بتن آماده صنعتی کشور معادل 50 میلیون تن است.

آمار واحدهای دارای پروانه بهره برداری صنعتی تولید آماده کشور

تعداد

سرمایه (م.ر)

اشتغال

ظرفیت

واحد

178

1657294

3753

20181223

متر مكعب

521

8083320

11133

88648174

تن

699

9740614

14886

طرح توجیهی تولید بتن آماده | مزایای اجرای طرح

  • وجود تقاضا موثر و وابستگی شدید تمامی پروژه ها عمرانی و ساختمان سازی تامین بتن مورد نیاز ساخت وساز
  • عدم امکان رقابت کالای جایگزین
  • در دسترس بودن تکنولوژی ساخت ماشین آلات تولیدی و امکان خرید خودروهای ویژه مورد نیاز
  • امکان تولید محصول بروش اتوماتیک
  • امکان پذیری تولید در تمامی مناطق کشور

برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنعتی نوشته شده توسط تیم کاردوک کلیک کنید.

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ونصب ماشین آلات، تاسیسات عمومی
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکزمشاوره کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.


منبع: طرح توجیهی بتن آماده


[ بازدید : 700 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کاردوک است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]